CNN i afgrundsdyb krise – ny stor fyringsrunde på vej

I 2016 havde CNN et publikum på 13,3 millioner seere i primetime på valgdagen. Sidste tirsdag havde CNN cirka 5 millioner seere i bedste sendetid. Nu truer igen massevis af fyringer og denne gang er selv de største værter ikke fredet.

cnn-foran-bygning-snip-deposit

Tidligere i år afskedigede CNN omkring 100 ansatte – eller 3 procent af sin arbejdsstyrke. En ret dramatisk aktion, men nu rapporterer Puck News, kendt for troværdig information om medier, at CNN i den kommende tid vil gennemgå en endnu værre omgang.

Puck News er som regel en pålidelig kilde til lignende rapporter, og derfor er nyheden også gengivet i flere internationale medier som fx Daily Mail, New York Post og MSN.

Ifølge Puck News er det et sandt blodbad, der venter CNN.

Fyringer i massevis og en ny virkelighed for tv-stationens absolut tungeste navne som fx Anderson Cooper, Wolf Blitzer, Jake Tapper, Erin Burnett og Kaitlan Collins.

Bare for at eksemplificere hvilke tal, vi taler om her, rapporteres det i mange medier, at Anderson Cooper henter en årsløn på op mod $20 millioner. Burnett tjener omkring $6 millioner, og Collins koster mere budgetvenlige $3 millioner.

Læs også: 60 Minutes afsløret i svindel i Kamala Harris-interview

Massiv ‘omorganisering’

“I de næste par måneder vil CNN implementere endnu en runde af fyringer, som vil påvirke hundredvis af medarbejdere på tværs af organisationen,” skrev Puck News fredag, med henvisning til CNN’s seneste fyringer på 100 personer henover sommeren.

Tegn på nye vinde over CNN var tydelige allerede mandag, da stjerne-vært Chris Wallace bekræftede, at han forlod CNN – og afsluttede et tre-årigt ophold på netværket, der er præget af lave seertal og uro i bestyrelsen.

Sidste måned rapporterede det uafhængige nyhedsbrev The Ankler, at CEO Mark Thompson ville bede Wallace, der tjente en rapporteret løn på 8,5 millioner dollars årligt, samt andre topstjerner på netværket, såsom Jake Tapper og Wolf Blitzer, om at gå ned i løn.

Som en del af Thompsons omorganiseringsplan vil CNN bede journalister og korrespondenter om at påtage sig flere af det ansvar, der i øjeblikket varetages af producenter og produktionsassistenter.

CNN vil også gøre op med overflødige opgaver, mens de enten reducerer – eller direkte eliminerer – forskellige divisioner, ifølge Puck.

Mark Thompson, der overtog CNN sidste år, ønsker i det hele taget et massivt eftersyn på netværket.

Læs også: Vælgerne så en gris med læbestift på

Omdømmet er kaput

CNN fik på valgaftenen store klø af Fox News.

CNN havde kun cirka 5 millioner seere i bedste sendetid sidste tirsdag aften, ifølge Nielsen-data. Fox News havde til sammenligning over 10 millioner seere i primetime.

I 2016 havde CNN et publikum på 13,3 millioner seere på valgdagen.

Og mens noget af tilbagegangen i forhold til tv-seere helt generelt kan forklares med øget konkurrence fra digitale nyhedsplatforme og skiftende medievaner blandt seere, er der meget mere i CNNs helt utrolige og mangeårige nedgang over hele linjen. Det er langt fra en organisk nedgang, som CNN har gennemgået. Og fortsat gennemgår.

CNNs omdømme er kaput.

Danske medier tøver, som vi ved, ikke et sekund med at citere og hapse fra CNN, og danske medier har absolut ingen betænkeligheder ved at gengive CNN som en troværdig formidler af nyheder.

Men i offentligheden er CNNs troværdighed på nulpunktet.

Intet sted fremgik det tydeligere end i august måned i The Late Show” – et late night talkshow, der sendes på tv-kanalen CBS. På The Late Show holder man passioneret med Demokraterne og hader Donald Trump. Med alt, hvad det indebærer. På The Late Show er det politiske ståsted langt til venstre, og det ved (og generelt påskønner) publikum selvfølgelig.

Men selv et venstreorienteret publikum til et stærkt venstreorienteret talkshow bryder ud i latter, når det påstås, at ”CNN arbejder objektivt og fortæller nyhederne, som de er”. Alle ved, at det er i nærheden af 180 grader fra sandheden.

Den historie kan du læse i detaljer lige her: Grinet, der siger det hele

CNN synker. Propaganda har i det hele taget vist sig at være en forfærdelig forretningsmodel for nyhedsmedier. Det bliver heldigvis hele tiden mere tydeligt.

[email protected]

Fotos: Depositphotos.com

FØLG PSST! PÅ FACEBOOK OG X

TIL FORSIDEN